Polens Grand Prix
Polens Grand Prix
Rasmus Ørskov deltager i Polens Grand Prix. Rasmus har lagt hårdt ud med en 3. plads på den 1. konkurrencedag. Følg med på hjemmesiden: http://www.sgp.aero/poland2015.aspx?contestID=6452
Her er Rasmus beretning fra den 1. konkurrencedag:
Vi har nu haft de første gyldige konkurrencedage til Grandprixet i Polen, hvor jeg deltager i Herning Svæveflyveklubs ASG-29E. Konkurrencen startede i lørdags, men vejret har desværre ikke været med os før nu. Konkurrence afholdes fra Zar, som er en bjergflyvningsskole. Flyvepladsen ligger på siden af bjerget Zar, hvilket betyder, at man altid starter ned ad bakke og lander op ad bakke. Banen er ikke mere end 400 meter lang, men accelerationen er høj, når man starter ned ad bakke. For enden af startbanen er der en by og en sø, hvorefter der kommer et bjerg på den anden side af søen.
Dagen i dag bød på en 123 km opgave, og jeg var første mand i luften kl. 10:50. Meteorologen fortalte, at der ville komme nogle høje skyer ind, så det var med at få os hurtigt afsted. Da alle flyene var i luften blev det annonceret at starten ville gå kl. 11:40 med en maksimum højde på 1.300 m (900 m over flyvepladsen) og med en maksimum ground speed på 170 km/t. Derudover måtte vi i det sidste minut ikke længere dreje til højre. At holde styr på tiden, højden og farten samtidig med, at man skal huske ikke at dreje til højre er i sig selv en øvelse.
Da starten var gået fulgtes vi alle stille og roligt ud mod første vendepunkt. Vejret var svagt og boblerne dårlige. Kawa lagde sig i spidsen fra starten, og vi andre fulgte efter. Da vi vendt første vendepunkt, begyndte der at komme lidt spredning på flokken. Jeg fik holdte mig forrest i feltet, og fik vendt 2. vendepunkt som nr. 3, stadig med Kawa i spidsen. På slutglidet fik Kawa og en tjekken Petr Pánek dog en lidt bedre energirute, hvilket betød, at jeg kom hjem som nummer 3. Ankomstlinjen er lagt oppe på toppen af bjerget Zar, som er 755 meter højt. Ankomst linjen er kun 380 meter bred og følger skiliften på bjergsiden. Det er derfor visuelt nemt at se ankomstlinjen og det giver nogle flotte ankomster. På de sidste 10 km lå der et motorfly og filmede ankomsterne.
Ved at have regattastart og ankomst tæt ved publikum bliver konkurrenceflyvning pludselig langt mere publikumsvenligt. Tilskuerne ved det samme, hvem der har vundet dagen, da det vil være første mand hjemme, som har vundet dagen. Det er en rigtig fed og spædende måde at flyve på, og det giver konkurrenceelementet nogle helt andre dimensioner.
1 Sebastian Kawa, ASG 29e
2 Petr Pánek, JS 1c
3 Rasmus Ørskov, ASG 29e