TMA Billund

ARTIKLEN ER OPDATERET.

5. april 2012 trådte den nye luftrumsstruktur omkring Billund i kraft. Det er vigtigt for det fremtidige samarbejde mellem Dansk Svæveflyver Union, Naviair og Trafikstyrelsen, at samarbejdet forløber så gnidningsløst som muligt. Vi har derfor samlet relevante oplysninger i denne sektion.

 For sæson 2013 er der således følgende ændringer:

  • Overlap G5/G10 nedlægges.
  • Område Tarm deles i Tarm Nord og Tarm Syd. Linjen går øst-vest gennem det hhv. østlige og vestlige punkt af område Tarm. Der er fortsat prioritet til FL 50 i begge områder, men det er meningen, at Tarm Syd uden for konkurrence kun åbnes individuelt.
  • Vestjysk (Bolhede) får enkelte ændringer i samarbejdsaftalen vedrørende områderne Bolhede. Klubben har været med til koordineringsmødet med Naviair, og klubben har selv fremsat sine synspunkter og ønsker.
  • Den midlertidige dispensation fra transponderkravet i T1 gældende for 2012 blev ikke forlænget til 2013. 
  • Område Hammer kan anvendes af konkurrenceledelser, dvs. åbnes som Tragt Nord efter aftale.
  • Der skal i højere grad anvendes tidsperioder for åbning af områder med prioritet ud fra vejrudsigt og forventet aktivitet. Det normale vil dog fortsat være, at de ydre svæveflyveområder åbnes til kl. 18.

Af udestående spørgsmål kan nævnes:

  • Oprettelse af en speciel VFR approach frekvens for at undgå den mætning, vi har oplevet på Billund Approach.
  • Etablering af transponder procedurer/faste koder både for T1 men i mere presserende grad for Vestjysks brug af T2.

Hvis der er spørgsmål der ikke kan besvares ud fra det nedenstående materiale, kan disse indsendes til:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Er der spørgsmål der kræver svar her og nu, kan disse rettes til Jan Schmeltz på 6169 5058.

Krydsning over Billund - Bemærk: Transponderkrav i T1!!

Fra 2013 forudsætter krydsning over Billund lufthavn i T1, at man har en transponder.

For at vi kan følge med i hvorledes det går, bedes i sende IGC filer når i har krydset Billund. Hvis I ikke får en ønsket tilladelse, vil vi gerne have tilsendt en rapport. Man må også gerne rapportere om andre interessante oplevelser med det nye luftrum. Rapporten sendes til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kommunikation med Billund ATC:

For at mindske misforståelser, antal af transmissioner og ikke hensigtsmæssig fraseologi, er her et eksempel på, hvordan en svæveflyver, der ønsker at krydse ind over Billund på vej fra nord til syd, kan foretage sine opkald.

  • Svæveflyveren er markeret med rødt
  • ATC Billund er markeret med blåt

Der vil naturligvis afhængig af Billund ATCs behov være et utal af variationer mht. hvilke positionsrapporter eller andre oplysninger, der er behov for. Men husk, at det er standard procedure at raportere, når man flyver ind i og ud af kontrolleret luftrum, med mindre man faar at vide, at man ikke skal.

Det vil være sådan, at jo flere fly, der er i området, jo færre transmissioner kan der være behov for/plads til, idet ATC BLL med enkelte fly kan foretrække at holde separation til det enkelte fly, hvorimod med mange fly kan ATC BLL vælge at separere til området og dermed ikke være interesseret i, hvor hvert enkelt fly præcist er.

 

  • Glider CG: "Bilund app., glider CG anmoder om tilladelse til at krydse Billund via Transit 1 fra nord mod syd med transponder"

Det betyder anmodning om at flyve gennem tragt nord, T1 og tragt syd. Altså, ikke opkald for hver sektor. Af og til kan tragt nord og/eller tragt syd være åbnet som svæveflyveområder på ATIS 118,775. I så fald er der kun lyttepligt på BLL APP 125,575 i tragt nord/syd og først opkaldspligt, når der skal flyves ind i T1.

  • BLL APP.: "Glider CG, BLL APP., squawk 3456"
  • CG: "Squawk 3456, glider CG"
  • BLL:"Glider CG, det er tilladt at fortsætte, kald når du forlader tragt syd."
  • CG: "WILCO, glider CG"
  • CG: "BLL APP, glider CG forlader tragt syd"
  • BLL: "Glider CG, ROGER"

 Materialer vedr. Billund TMA:

Ændringerne vedr. område Tarm, der er trådt i kraft 7. marts 2013, er IKKE indført i nedenstående kortmaterialer. Når der forefindes opdaterede kortmaterialer, vil disse blive tilgængelige her.

 

 Artikler på dsvu.dk vedr. Billund TMA: