Svæveflyvekonference 2016: Minireferat og præsentationer
- Detaljer
-
Skrevet af Claus Nedergaard Jacobsen
10.00 - 10.10: Velkomst og praktisk information
v/Peter Eriksen og Bent Karlsson

Peter Eriksen bød velkommen til konferencen og måtte i samme åndedrag meddele, at vores hovedtaler, hollandske Loek Boermann, desværre var blevet forhindret i ugens løb pga. dødsfald i den nærmeste familie. Forskellige alternativer havde været vurderet, men i sidste ende havde arrangørerne besluttet blot at forlænge pauserne. At dømme efter bøvlet med at sammenkalde deltagerne igen efter hver pause var det ikke noget dårligt valg:-)
Bent gennemgik de praktiske detaljer.
10.10 - 10.15: Ekstrapunkt: Juniorlejrstafetten.
v/Bent Karlsson

Bredde- og Juniorudvalget havde i 2016 valgt at udlicitere afholdelse af Juniorlejren til en sjællandsk svæveflyveklub, og det kom der en forrygende oplevelse ud af, både for juniorerne og for Polyteknisk Flyvegruppe, som er den klub, der løb af med værtsskabet.
Bent Karlsson overrakte på vegne af DSvU en særlig stafet til klubbens formand, Morten Bennick, som tak for indsatsen. Morten havde samtidigt været den drivende kraft bag afholdelsen.
Da PFG'erne havde vist en ganske særlig ømhed overfor den Ka-6'er, som en af juniorerne havde medbragt, består stafet'en netop af en model af en Ka-6 bygget af Jørgen Korsgaard fra HB.
Læs mere om Juniorlejr 2016 her.
I 2017 skal Juniorlejren afholdes hos en klub i Jylland eller på Fyn. Bent Karlsson opfordrede de jysk/fynske klubber til at melde ind, når værtsskabet går i udbud i løbet af kort tid.
10.15 - 11.00: 630+ km rekordflyvninger i Danmark, optimal udnyttelse af termikken mv.
v/Mads Lykke

Mads Lykke havde valgt at vinkle sin præsentation sådan, at den blev en appetitvækker og praktisk vejledning til, hvordan man kaster sig over de virkelig lange og udfordrende flyvninger i Danmark, og sluttede af med at vise billeder og loggertracks mv. fra sin og Stig Øyes flyvninger i den fantastiske weekend 14 - 15/6 2014.
Ordet "fantastisk" blev udfordret: Mads forklarede nemlig, at det ikke er det, vi normalt forstår ved "kanonvejr", der kræves for den slags flyvninger, men noget andet.
Lidt mod Mads' vilje fik deltagerne lirket ud af ham, hvordan Mads mener, at det er muligt at gennemføre en 750 km FAI trekant med start i Danmnark. Den hemmelighed kommer kun deltagerne til gode. Resten af foredraget kan hentes på nedenstående link (ca. 4 MB):
11.15 - 12.00: Om DIY Flight Computers og meget mere for nørderne
v/Morten Nørgaard.

Ingen tvivl om tilhørernes tekniske interesse: Man kunne høre en knappenål falde til gulvet, og knapt en deltager havde kontakt med ryglænet, da Morten gennemgik sine erfaringer med det at bygge eget variometer og egen flyvecomputer baseret på forholdsvis lettilgængelige (og billige) dele som E-bogslæsere, open-source software, minicomputere og mobiltelefoner. Morten magtede også at vinkle sin præsentation, således at indholdet kunne bruges både af folk med eget fly og folk, som er bundet af de begrænsninger, som anvendelse i klubfly giver.
Særdeles modigt tilbød Morten sparring til andre, som har fået mod på at bygge tingene selv.
Præsentation (ca. 5 MB)
12.00 - 13.00: Frokost
|
Arne Boye fanget ved et af de flotte kageborde i dagens løb |
13.00 - 13.45: Aerodynamik: Going into detail about the design methods changing from trial and error, by jumping off a rock, to 3D computations today.
v/Annemiek Koers, NL

"Under Kvinde-VM i 2015 kom en dansk materielkontrollant for skade at belære en af deltagerne om nogle aerodynamiske aspekter. Det skulle han ikke have gjort, for den kvindelige deltager viste sig at være professor i aerodynamik!"
Sådan blev det ihvertfald sagt, men sandheden er, at hollandske Annemiek Koers studerer aerodynamik på universitet i Delft og er i gang med sit master afgangsspeciale, der netop handler om aerodynamisk optimering af svævefly. I sit bachelor speciale har hun arbejdet med aerodynamisk opdatering af en solcelledrevet bil og har - bare som et lille kuriosum - vundet VM i kørsel med sådanne i Australien.
Annemieks arbejde handler ikke pt. om grunddesign ligesom sin læremester, Loek Boermann, men om optimering af eksisterende designs, bl.a. ved modificering af krop-vinge overgang, identificering og udbedring af uheldige strømningsflow o.m.m.
Hendes præsentation gav deltagerne en komplet (?) gennemgang af de metoder, som aerodynamikere i tidens løb har anvendt til at forstå og udbedre aerodynamiske aspekter: vindtunneller, trykprober, uldtråde, mikrofoner, temperaturmålere, IR-kamera'er, olie-flow, og UV-kamera'er, laser-fotogrering af flow hen over udvalgte snitflader, computersimuleringer, in-flight testing af dele af et design o.m.m. De fleste metoder er for avancerede til, at de kan anvendes af hobby-aeronauter, men nogen af dem kan faktisk. Fx. viste hun, hvordan en lidt for stor sprække mellem hood-ramme og krop komplet kan ødelægge flow'et omkring hele kroppen, og hvordan man med en mikrofon kan måle sig til, om dette forhold er i orden på eget fly. Med fremkomsten af de små, billige action-kamera'er burde det også være muligt for hobby-aeronauten selv at visualisere flowet omkring mistænkte dele af flyet vha. uldtråde og/eller olie-flow. Annemieks præsentation gav først og fremmest en fornem forståelse for, hvordan små uhensigtsmæssigheder i flow'et kan have en dramatisk virkning på luftmodstanden og dermed også for, hvor meget man kan hente ved at udbedre dem.
Præsentation (ca. 3 MB)
14.30 - 15.30: Om brug af elmotor i svævefly
v/Lars Øyno, Norge

På opfordring havde arrangørerne ledt efter en foredragsholder, der kunne fortælle om brug af elmotor i svævefly. Og det kan norske Lars Øyno, der har ejet og fløjet en LAK 17B FES i 3 sæsoner nu. Konceptet med en lille elmotor, der starter øjeblikket og ikke giver nævneværdig aerodynamisk modstand, er klart overlegent over de nuværende benzinmotorer. Men udfordringen er lige så klar: batterikapacitet og dermed rækkevidde. Lars dækkede området med en række erfaringsbaserede anbefalinger, der faktisk står i modstrid med flyets egen håndbog. Lars kom ligeledes ind på de (minimale eller ikke-eksisterende) vedligeholdelsesmæssige aspekter, batteriopladning og -levetid, batteriupgrade, flyvning i regn o.m.m. En interessant debat udspandt sig, om hvordan disse motorer vil ændre vores flyvemæssige adfærd.
Spørgelysten var meget stor, så ingen tvivl om, at Lars dækkede et område, der har stor fokus hjemme i klubberne.
Præsentation (ca. 2 MB):
16.00 - 16.45: Flyvning i Andesbjergene
v/Ole Refsgaard

Som afslutning på temaet om store flyvninger, fortalte Ole Refsgaard om sine fantastiske flyvninger i en Nimbus 4DM i Argentina i 2014 med franske Jean-Marie Clement og fik nærmest forsamlingen til at gå helt i svime over de flotte naturbilleder.
Som et kuriosum sluttede han af med at vise loggerfilsafspilning fra en flyvning den allersidste dag, hvor de lokale ikke mente, at vejret rigtigt duede til noget særligt: en 100 km FAI trekant gennemført med 245 km/t. Flyvningen foregik med afgang i 7000 MOH, og der blev ikke kurvet en eneste gang undervejs. For at sikre sig, at det ikke kunne gøres bedre, fløj de lige turen en ekstra gang. Og en gang mere. Hvorefter de fløj de ca. 150 km tilbage til startflyvepladsen....
Ole besøgte kun stedet i 8 dage og havde alligevel held til at opnå en masse store flyvninger til en pris, der slet ikke lød så afskrækkende, som man kunne frygte. En del spørgsmål handlede netop om, hvor nemt eller svært det ville være for andre, at tage over og få tilsvarende oplevelser, når luftrum og klimaændringer nu har gjort det så svært at flyve højt i Europa. Konklusionen var ikke helt entydig: Argentina plages ikke af luftrumsbegrænsninger, selvom de da har kontrolleret luftrum, men bøvlet med at få fly ind og ud af landet gennem en (korrupt?) told har fx. skræmt Jean-Marie Clement fra at gentage sine ekspeditioner derover. Chile er formentlig et bedre bud....
Præsentation (ca. 2 MB). Bemærk, at præsentationen indeholder links til nogle temmeligt store videofiler (hhv. 130 MB og 700 MB) som du må downloade til din computer, hvis du vil have dem vist. Du kan ikke forvente, at de vil være tilgængelige for download i al evighed.
19.00 - : Aftensmad og aftenprogram




To akademikernørder blandt arrangørerne havde valgt at følge op på aerodynamiktemaet med en række teorispørgsmål, netop omkring aerodynamik. Tanken var at sikre sig, at folk nu også havde forstået emnet. Men hvis de troede, at der ville komme en seriøs snak ud af det, så tog de ganske alvorligt fejl. Heldigvis da.
Det blev en overmåde festlig aften, med det ene latterbrøl efter det andet over de kreative besvarelser. Referenten tør ikke engang prøve på at gengive, hvad de tørre spørgsmål satte gang i. Han konstaterer blot, at klokken 2 om morgenen gik snakken fortsat på de høje nagler, omend den undervejs havde bevæget sig ud ad mange tangenter.
Selv nørder KAN have det sjovt.
Fra udstilllermessen:
|
Morten Habekost (med blikket mod kameraet) og Dan-Glide udstillede bl.a. Pipistrel Taurus |
|
Erik Benekou (med blikket mod kameraet) udstillede produkter fra sit firma EB-Avonics, heriblandt en del produkter fra Slovenske LX-Navigation, og gav konferencerabat ved hurtige handler. |
 |
Jens Chr. Pedersen fra Svævethy (yderst til højre), som har taget initiativ til fællesimport af 8.33 kHz kanalafstand VHF-radioer og Mode-S transpondere af mærket Trig, gjorde reklamer for produkterne. |
|
Morten Habekost (nr. 2 fra venstre) fra Dan-Glide havde inviteret Uroš Krašovic fra slovenske LX-NAV til at komme og vise firmaets produkter, som Morten er dansk forhandler af. Uroš Krašovic (den velklædte unge mand til venstre) er den samme person, som holdt foredrag om firmaets produktstrategi ved svæveflyvekonferencen i 2012 - se her.
|