Safety Management System - SMS

Safety Management System for svæveflyveklubber og DSvU

DSvU er begyndt på at etablere et Safety Management System for at gøre det mere sikkert at svæveflyve. Et Safety Management System eller på dansk Sikkerheds Styrings System bliver i det følgende omtalt som SMS.

Et SMS er et omfattende styringssystem designet til at styre sikkerhedselementer i såvel en svæveflyveklub som i DSvU. Det omfatter politikker, mål, planer, procedurer, organisation, ansvar og andre foranstaltninger.

Forudsætningen for at opbygge et sådant system er, at DSvU kan indsamle data på alle de små og store hændelser og uheld, også dem der var lige ved at blive det, og som hele tiden sker. Fx at man til en spilstart kobler en ASK 23 i næsekoblingen, eller at man fejlbedømmer afstanden til en fast genstand (en mur fx) når man bakser med et fly på jorden.

Her skelnes ikke mellem, hvad der officielt opfattes som en hændelse eller et uheld. Vi ønsker data på alle detaljer, som blev til en hændelse eller et uheld, eller som var lige ved at blive det.

På baggrund af de indsamlede data, er det hensigten med et SMS at igangsætte en læringsproces, som i princippet er uendelig, hvor vi lærer af alle de forskellige "lige ved og næsten" og konkrete hændelser/uheld, så vi kan reducere antallet af hændelser og uheld.

Fuld anonymitet

Informationerne i dette skema bliver kun behandlet internt i DSvU. De bliver ikke sendt videre. Hvis det der er sket er af en sådan karakter, at der skal indberettes til enten TBBST eller HCLJ, skal du indberette dette ad de normale kanaler. Vi vil dog gerne bede dig om at udfylde vores informationsskema først.

Der er ikke afsat plads til at udfylde navn eller personhenførbare oplysninger i informationsskemaet.

Informationerne bliver behandlet anonymt. DSvU indsamler data via en webside, hvor det ikke vil være muligt at spore afsenderen, da formularen er indstillet til ikke at logge IP numre. Informationerne vil ikke blive brugt imod den, der indsender skemaet. Det er vigtigt at fastslå, at DSvU anser anonymiteten som en forudsætning for, at der kan indsamles de nødvendige data til SMS'en.

DSvU kan ikke opbygge et troværdigt SMS med data fra medlemmerne, hvis ikke medlemmerne har tillid til at behandlingen af de indsendte data sker anonymt.

Udfyld skemaet

Hvis du har overværet eller været indblandet i noget, som kunne være en hændelse, et uheld eller noget der måske kunne være det, vil vi opfordre dig til at udfylde informationskemaet herunder.


Informationsskema om hændelser eller uheld

Vælg dato og tid for hændelsen eller uheldet

Invalid Input

Hvilken klub er involveret?
Skriv venligst hvilken klub det drejer sig om.

Hvor skete det?
Invalid Input

Er det indberettet til havarikommissionen (ved havari) eller til Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen (ved hændelse)?
Invalid Input

I hvilken fase af flyvningen skete det?
Invalid Input

Hvilken type flyvning var det?
Invalid Input

Baneretning, vind og vejr?
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Beskrivelser
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Informationer om fartøjschefen
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Fartøjschefens flyveerfaring
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Hvis fartøjschefen er uddannet instruktør: Flyveerfaring som instruktør
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Informationer om 2. piloten
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

2. pilotens flyveerfaring
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Hvis 2. piloten er uddannet instruktør: Flyveerfaring som instruktør
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Informationer om flyet
Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input

Invalid Input