Raskmelding efter COVID-19-sygdom - samt anbefalinger i forb. m. vaccination.

Her kan du finde vejledning om raskmelding, efter du har været igennem et sygdomsforløb med COVID-19 som flyvepersonel. Informationen er fra Trafikstyrelsen. (Link)

Omkring vaccination skal man være opmærksom på at EASA den 25. marts 2021 har udsendt nye anbefalinger vedrørende COVID-19 vaccination i SIB nr. 2021-06. 

Luftfartøjsoperatører, AeMC'er, AME'er og flyvebesætningsmedlemmer samt ATCO'er opfordres til at orientere sig om SIB'en på EASA's hjemmeside.

https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easa-publishes-safety-information-bulletin-sib-2021-06-vaccination-aircrew

 

Omkring Raskmelding efter sygdom har EASA udgivet en vejledning med anbefalinger.

Ved raskmelding efter COVID-19-sygdom skelnes overordnet mellem tre slags sygdomsforløb:

  1. Ingen symptomer. Det vil sige sygdom opdaget ved positiv test uden reel mistanke om aktuel eller tidligere COVID-infektion.
  2. ”Godartet” sygdom. Det vil sige sygdom med symptomer men uden hospitalsbehandling.
  3. Moderat og svær sygdom. Det vil sige sygdom, som er hospitalsbehandlet.

Til alle raskmeldinger kræves der, at data fra Sundhed.dk for perioden med sygdom, og i tilfælde af behandling fuld journal for forløbet, fremlægges.

Raskmelding ved sygdomsforløb uden symptomer

Raskmelding kan foretages af flyvelæge (AME) tidligst 14 dage efter den positive test blev taget og forudsat, at helbredet er godt, og uden at der stilles krav om fornyet, negativ PCR-test. Raskmelding kan i enkelte tilfælde foregå telefonisk.

Raskmelding ved sygdomsforløb med symptomer, men uden hospitalsbehandling

Raskmelding kan foretages af en flyvelæge (AME)

  • tidligst 7 dage efter symptomfrihed (for praktiske formål er smagsforstyrrelse ikke inkluderet, da smagsforstyrrelse kan vedvare i måneder efter overstået sygdom, mens fatiguesymptomer, feber, kortåndethed og lugtesans skal være restitueret) uden fornyet PCR-test, men altid med vurdering af psykisk tilstand.
  • og tidligst 14 dage efter første positive test eller symptomers fremkomst.
  • og, hvis der har været åndedrætssymptomer, efter kontrol-CT-røntgenoptagelse af lunger, hvor der IKKE findes følger af lungebetændelse.
  • og efter undersøgelse hos flyvelæge.

Raskmelding ved sygdomsforløb med hospitalsbehandling.

Raskmelding kan kun ske i et flyvemedicinsk center (AeMC) og kun efter gennemførelse af klinisk undersøgelse, lungefunktionstest, kontrol-CT-røntgenoptagelse af lunger, almindelig neurologisk screening (dog ikke obligatorisk hos specialist – se dog nedenstående information om psykisk belastning), hjerteundersøgelse inklusive obligatorisk arbejds-EKG (hvor effekt på Bruce 4 /10 METs skal opnås, og blodets iltmætning måles under arbejde). Desuden skal psykisk helbred beskrives og – selvfølgelig – være tilfredsstillende.

Der raskmeldes som udgangspunkt for kortere tid (TML) og kræves fornyet vurdering i flyvemedicinsk center efter genoptagelse af flyvning.

Vigtig information om psykisk belastning efter sygdomsforløb med hospitalsbehandling.

Et moderat eller sværere COVID-19-sygdomsforløb vil give risiko for alvorlig psykisk belastning.

(COVID-)lungebetændelse med iltmangel og iltbehandling og – især – behandling i respirator vil med stor risiko kunne medføre psykiske og kognitive gener.

Derfor vil alle, som har været respiratorbehandlet, skulle evalueres af psykolog/neuropsykolog før raskmelding, og alle, som har været iltbehandlet, vurderes grundigt for psykisk påvirkning psykisk på grund af risiko for længerevarende kognitive gener og risiko for udvikling af depressive symptomer.

...

Se også: 

https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/guidelines_for_aemcs_and_ames_regarding_the_examination_and_assessment_of_applicants.pdf

 

 

 

 

Opdatering 8. juni 2020 :

Nye retningslinjer fra DIF og DGI

Bemærk at fremover gælder alene de retningslinjer DIF/DGI udsender.

...

 DSvU har på møde d. 14. maj opdateret COVID-19 anbefalingerne.

Se pdf unionsmeddelelse af 14. maj her: (203 KB)

DSvU anbefaller fra i dag følgende:

  • Der kan afvikles flyvning i klubben, hvis anbefalingerne overholdes. Alle arrangementer begrænses til maksimum 10 deltagere. Det gælder blandt andet konkurrencer, som ikke er online, og kurser.
  • Klublokaler holdes lukket, men der bør være adgang til toilet og håndvask samt håndsprit, på de mulige benyttede toiletter og vaskerum. Husk hyppig rengøring af faciliteterne og brug engangsservietter efter håndvask (ingen håndklæder).
  • Klubfaciliteter kan dog anvendes til administrative formål, så som føring af journaler/logbøger og registrering af flyvninger samt reparationer på værkstedet. Køkkenfaciliteter og køleskabe kan ligeledes anvendes til opbevaring af mad og eventuel opvarmning af medbragt mad.
  • Briefing bør holdes udendørs eller i hangaren. Afhold eventuelt briefing i flere hold, først certifikat indehavere, derefter elever.
  • En flyveplads er stor, der kan godt opholde sig mere end en gruppe af 10 personer på den samtidigt, hvis disse er klart adskilte og udfører forskellige aktiviteter.
  • Overhold altid afstanden på 1 meter mellem enkelte personer, også når flyene tages ud af hangaren og manøvreres rundt på pladsen, undgå så vidt mulig at flytte rundt i de forskellige grupper.
  • Vi anbefaler, at der blandt de tilstedeværende udpeges en person hvis roller er at overvåge at de tilstedeværende ikke glemmer at opføre sig hensigtsmæssigt, at folk ikke unødvendigt samler sig i grupper osv. Vær opmærksom på at de gamle vaner ikke vender tilbage.
  • Vask eller afsprit dine hænder inden du nærmer dig flyet, traktoren eller wirehenteren. Sørg for at der er håndsprit på startstedet, anvend evt. handsker hele dagen.
  • Afsprit holder/tablet til startliste, rat og betjeningsgreb på køretøjer. Lad den samme person betjene det samme redskab/køretøj, og skift så sjældent som muligt.
  • Vi anbefaler at styrepind, betjeningsgreb, instrumentbræt og hoodramme rengøres med sprit eller sæbevand før og efter dagens flyvning, samt når der skiftes pilot. Vi anbefaler, at der flyves med handsker. Plexiglas tåler ikke sprit, så brug sæbevand til hoodrammen
  • Planlæg flyvningen udenfor cockpittet inden ombordstigning. Hold 2 meters afstand når i taler ansigt mod ansigt, for eksempel når instruktøren briefer eleven.
  • Personer i risikogrupperne bør være særligt opmærksomme på Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
  • Endeligt, så beder vi jer om at være fornuftige, tænk jer om, brug den nødvendige tid til at forberede jer på at operere under disse betingelser. Dette er ikke en facitliste, men ideer og anbefalinger, som i hver enkelt klub skal overvejes.
  • Det er op til hver enkelt forening, instruktør og pilot at vurdere om I ønsker/er i stand til at fungere på de præmisser der anbefales. I er altid velkomne til at kontakte DSvU for yderligere råd og vejledning.

Det forventes at reviderede retningslinjer i forbindelse med 3. fase af genåbningen udsendes i første halvdel af juni måned.

 

Tidligere anbefalinger: 

21. april 2020:

Opblødning af anbefalingerne for udendørsidræt... og vi kan igen skole.

DIFs anbefalinger

DIF tilpasser anbefalingerne til sine specialforbund og idrætsforeninger. Fremover lyder budskabet fra DIF, at udendørsidræt uden kropskontakt godt kan afholdes, når det sker inden for rammerne af de generelle krav og anbefalinger, som sundhedsmyndighederne og regeringen har offentliggjort på coronasmitte.dk.

Det indebærer blandt andet:

  • At man ikke må samles flere end 10 personer.
  • At man skal holde en afstand på 2 meter til andre personer.
  • At man er særlig opmærksom på håndhygiejne – brug håndsprit, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder med vand og sæbe.
  • At host eller nys sker i albuen eller i et papirlommetørklæde.
  • At man skal holde sig hjemme, hvis man har symptomer som fx feber, hoste, muskelømhed – og gå straks hjem selv ved milde symptomer.
  • Vær opmærksom på de særlige risikogrupper som defineret af Sundhedsstyrelsen.
  • Hvis der i forbindelse med træning og brug af faciliteter benyttes rekvisitter (fx ketsjer eller golfkøller), anbefales det, at der så vidt muligt benyttes personlige rekvisitter. Hvis dette ikke er muligt, skal der være særskilt opmærksomhed på rengøring af fælles kontaktflader, hver gang en person afslutter brugen af en rekvisit.
  • Det forudsættes, at klubhuse og fælles omklædnings- og badefaciliteter stadig ikke er tilgængelige.

DIF anbefaler inden for disse rammer, at Udendørsidrætsaktivitet uden kropskontakt kan finde sted hvis de enkelte foreninger organiserer aktiviteterne i henhold til nedenstående.

  • Udendørsaktiviteten bør foregå i mindre grupper.
  • Der skal være adgang til det sted eller anlæg, hvor udendørsaktiviteten foregår. (Kommunerne kan have særlige restriktioner, som skal respekteres).
  • Man hænger plakaten med Sundhedsstyrelsens anbefalinger op på idrætsfaciliteten.

Se også dif.dk/corona

Det betyder at DSvU anbefaler følgende til klubberne:

Man kan afvikle flyvning i klubben, hvis man overholder ovenstående retningslinjer. Alle DSvU arrangementer, konkurrencer som ikke er online og kurser aflyses indtil videre.

Klublokaler holdes stadig lukket, men der bør være adgang til toilet og håndvask samt håndsprit, på de mulige benyttede toiletter og vaskerum. Husk hyppig rengøring af faciliteterne.

Briefing bør holdes udendørs eller i hangaren. Afhold eventuelt briefing i flere hold, først certifikat indehavere, derefter elever.

En flyveplads er stor, der kan godt opholde sig mere end 10 personer på den samtidigt, men overhold altid afstanden på 2 meter mellem enkelte personer, også når flyene tages ud af hangaren og manøvreres rundt på pladsen, undgå så vidt mulig at flytte rundt i de forskellige grupper.

Vi anbefaler, at der blandt de tilstedeværende udpeges en person hvis roller er at overvåge at de tilstedeværende ikke glemmer at opføre sig hensigtsmæssigt, at folk ikke unødvendigt samler sig i grupper osv. Vi har efterhånden lært det, men der er altid en risiko for at de gamle vaner vender tilbage.

Vi kan ikke medbringe egne remedier. Vask eller afsprit dine hænder inden du nærmer dig flyet. Sørg for at der er håndsprit på startstedet, anvend evt. handsker hele dagen.

Afsprit holder/tablet til startliste, rat og betjeningsgreb på køretøjer. Lad den samme person betjene det samme redskab/køretøj, og skift så sjældent som muligt.

Vi anbefaler at styrepind, betjeningsgreb, instrumentbræt og hoodramme aftørres med sprit før og efter dagens flyvning, samt når der skiftes pilot. Vi anbefaler, at der flyves med handsker.

For tosædet flyvning anbefaler vi desuden, at man begrænser flyvning til skoleflyvning, flyvning hvor der et krav fra myndigheder, eller behov ud fra en betragtning om flyvesikkerhed. (uddannelse, forårscheck og flyvninger med instruktør for at holde sit certifikat gyldigt).

Vi anbefaler at man begrænser tosædede flyvningers længde så meget som muligt, uden at det må gå ud over flyvesikkerheden.

Planlæg flyvningen udenfor cockpittet inden ombordstigning.

En flyvning skal tage den nødvendige tid, men hvis en elev f.eks. skal fokusere på starter eller landinger, så undlad termikflyvning. Skulle den ene af de ombordværende være smittebærer, er den tid den anden ombordværende påvirkes af smitten en væsentlig faktor for hvor alvorligt smittetageren bliver ramt af sygdommen.

Tænk på at bryde smittekæden, lav ”par”, alternativt mindre grupper af en instruktør og 1 eller 2 elever, og lad disse flyve sammen en halv dag, inden en anden instruktør flyver med sin(e) elev(er) resten af dagen.

Det kan være en god ide at flyve med ansigtsmaske i et tosædet fly, hvis man kan skaffe dem. Det forhindrer sikkert ikke smitte, men det kan reducere mængden af virus man måtte blive angrebet af, og giver kroppen bedre mulighed for at følge med i produktionen af antistoffer.

Personer i risikogrupperne bør naturligvis ikke deltage i aktiviteterne, men blive hjemme.

Endeligt, så beder vi jer om at være fornuftige, tænk jer om, brug den nødvendige tid til at forberede jer på at operere under disse betingelser. Dette er ikke en facitliste, men ideer og anbefalinger, som i hver enkelt klub skal overvejes.

Det er op til hver enkelt forening, instruktør og pilot at vurdere om I ønsker/er i stand til at fungere på de præmisser der anbefales. I er altid velkomne til at kontakte DSvU for yderligere råd og vejledning.

Med venlig hilsen

Dansk Svæveflyver Union

Se også Unionsmeddelelse nr. 16 af 21-04-2020:  https://medlem.dsvu.dk/medd/2020-1/2142-opblodning-covid-19/file/menu-id-234 

Opdatering COVID-19

Myndighederne har forlænget forbuddet mod at afholde eller deltage i arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor flere end 10 personer er samlet. Forbuddet gælder foreløbigt frem til den 13. april 2020. Samtidigt anbefales alle at blive hjemme, og kun begive sig ud, når det er strengt nødvendigt.

DIF skærpede tirsdag deres anbefalinger til forbundene, og anbefaler nu, at alle udendørs idrætsforeningsaktiviteter aflyses. Se også https://www.dif.dk/corona

Hovedbestyrelsens ønsker at følge DIFs fortolkning af myndighedernes love og anbefalinger.

Vi henstiller nu, at al aktivitet i klubberne ophører, indtil der kommer nye retningslinjer fra myndighederne. Beslutningen blev truffet i enighed på et ekstraordinært Hovedbestyrelsesmøde d. 24. marts.

Nationalcenter Arnborg lukkes for flyveoperationer indtil 13. april.

I Hovedbestyrelsen følger vi udviklingen nøje, og holder videomøder mindst en gang ugentligt. Vi vil komme med opdateringer til denne henstilling når der er ændringer.

 

      Med venlig hilsen

Dansk Svæveflyver Union

    Peter Eriksen, Formand

 

 

 

CORONA-UPDATE: (Opdateret 18. marts 2020)

I bestræbelserne på at forhindre udbredelsen af Coronavirus i Danmark har de offentlige myndigheder indført omfattende restriktioner.

Situationen er alvorlig og der er en alvorlig beslutning, som Dansk Svæveflyver Union naturligvis støtter op omkring.

Derfor aflyses en del arrangementer der var planlagt til den kommende tid.

  • Repræsentantskabsmøde d. 14. marts – udskydes indtil videre i ca. 4 uger. Ny dato er ikke fastlagt endnu. Vi gennemføre ekstraordinært repræsentantskabsmøde online. Klubber og formænd informeres direkte omkring det praktiske.
  • Jysk-Fynsk, d. 19. marts – udsættes på ubestemt tid.
  • Teoriprøven d. 21. marts aflyses. Der er allerede planlagt en prøve de. 18. april som vi pt. forventer kan gennemføres.
  • Junior-lejr på Kaldred. Udsættes til senere på året. 
  • Kursus i undervisningslære, ultimo marts. Udsættes til et senere tidspuinkt.

Se også HB referat af 17. marts 2020: https://medlem.dsvu.dk/organisation/hb/2125-hb-referat-17-marts-2020/file/menu-id-234 

Alle der er tilmeldt en af ovenstående aktiviteter vil modtage en mail herom og alle opfordres til at holde øje med yderligere informationer som Dansk Svæveflyver Union udsender herom, både på hjemmesiden og på Facebook.

Vi opfordrer til, at klubberne udsætter klubaktiviteter, herunder teoriundervisningen i klubberne, i perioden hvor restriktionerne er gældende.

Unionskontoret er fortsat bemandet som normalt, men vi henstiller til at henvendelser foregår pr. e-mail og ikke ved personligt fremmøde.

Vi håber, at alle har forståelse for denne beslutning.

Dansk Svæveflyver Union.

 

 

 

Kommende begivenheder

26 apr
1. afdeling af SM, afvikles af PFG/ KF
MOD_DPCALENDAR_UPCOMING_DATE 26. april 2024 - 28. april 2024
27 apr
Spring Cup, Herning
27. april 2024 - 4. maj 2024
4 maj
NH SAMLING 2 ARNBORG
4. maj 2024 - 5. maj 2024
9 maj
DM ARNBORG + TRÆNING 5 DAGE FORINDEN
9. maj 2024 - 19. maj 2024
14 maj
ETU MØDE, ARNBORG
14. maj 2024 20:00