Søndag den 7. maj fik 2 svævefly tilladelse til ”slutglid” gennem Billund TMA.

Det er en aftale med lokalklubberne, at det betyder direkte hjemflyvning med forholdsvis høj fart. Alligevel stoppede begge fly op for at tanke termik undervejs.

Det kan give alvorlige problemer for flyvelederen, hvis han ikke kan regne med, at svæveflyene som aftalt vil være ude af området på kort tid. En negativ effekt kan også blive, at flyvelederne bliver mere restriktive med tilladelse til ”slutglid”.

Derfor bliver det nu indføjet i NaviAir – DsvU aftalen, at der ikke må kurves, når der er givet tilladelse til ”slutglid”.

Det bliver dermed en overtrædelse af en klarering, hvis piloten kurver alligevel.

/ Jan Schmeltz Pedersen

 

Kommende begivenheder

25 Okt
Klubtrænerseminar 4.0 - AFLYST !
Dato 25. Oktober 2019 16:00 - 26. Oktober 2019 16:00
30 Okt
HB-møde - Budgetmøde, Odense
Dato 30. Oktober 2019 16:00 - 22:00
9 Nov
Konference 2019
Dato 9. November 2019
9 Nov
Efteruddannelseskursus for Instruktører i Arnborg
Dato 9. November 2019 9:00 - 16:00

Nordic Gliding Magazine