Søndag den 7. maj fik 2 svævefly tilladelse til ”slutglid” gennem Billund TMA.

Det er en aftale med lokalklubberne, at det betyder direkte hjemflyvning med forholdsvis høj fart. Alligevel stoppede begge fly op for at tanke termik undervejs.

Det kan give alvorlige problemer for flyvelederen, hvis han ikke kan regne med, at svæveflyene som aftalt vil være ude af området på kort tid. En negativ effekt kan også blive, at flyvelederne bliver mere restriktive med tilladelse til ”slutglid”.

Derfor bliver det nu indføjet i NaviAir – DsvU aftalen, at der ikke må kurves, når der er givet tilladelse til ”slutglid”.

Det bliver dermed en overtrædelse af en klarering, hvis piloten kurver alligevel.

/ Jan Schmeltz Pedersen

 

Kommende begivenheder

10 nov
Svæveflyvekonference
10. november 2018 10:00 - 17:00
11 nov
Formandsmøde
11. november 2018 9:00 - 13:00
19 jan
Materielkontrollantkursus
19. januar 2019 9:00 - 26. januar 2019 15:00
26 apr
FFFs forårslejr
26. april 2019 9:00 - 5. maj 2019 17:30
11 maj
EM 18m, åben, 2-sædet
11. maj 2019 11:00 - 25. maj 2019 17:00

Nordic Gliding Magazine