Ny ansøgning om Danmarksrekorder fra Birgitte Ørskov og Jørgen Thomsen.
Vi har modtaget følgende fra Birgitte:
Fakta: 2-sædet klasse 100 km FAI-trekant: Eksisterende Danmarksrekord: Ole Arndt og Ib Wienberg. Sat i Australien i januar 2012 Hastighed: 134,26 km/t |
|
Fakta: Åben klasse 100 Km FAI-trekant Eksisterende rekord: Anders Møller Andersen Sat i Sydafrika i november 2009 Hastighed: 164,62 Km/t
Andre forsøg på distancen: Ole Refsgaard 8. januar 2014 i Argentina Hastighed: 246,29 km/t Status: Under behandling. |
I dag ville det blive fint vejr øst for Stonefield. Ifølge vejrudsigten skulle der komme en truglinie fra vest med regnbyger og torden, men foran fronten ville vi få 45 graders varme og god termik, så i dag ville vi forsøge en hurtig flyvning inden uvejret.
Vi rådførte os med Cathrin, som er lokal svæveflyver og rigtig dygtig. Hun havde links til et par gode vejr-hjemmesider.
Vi besluttede at flyve en 100 km trekant, men med startpunkt ca. 70 km øst for Stonefield og derfra mod vest og syd, så vi kunne få glæde af termikken foran truglinien.
Det var vildt varmt, inden vi kom i luften, men vådt hår, en våd termikhat og så et vådt vaskeskind i nakken hjalp lidt.
Vi fik hurtigt kontakt med en god boble, og vi fløj østpå med godt humør. 4/8 cu i 10.000´ - så er det svært at bevare pessimismen.Vi tærsklede ud kl. 13.45, men da vi nåede 1. vendepunkt, var skyerne fra truglinien ikke nået så langt mod øst, så vi var nødt til at tanke højde i noget, der var dårligere end 5 m/sek.
Da vi tærsklede hjem, havde vi en gennemsnitshastighed på 137 km/ t. Ny dansk rekord.Men vi kunne se, at skyerne fra vest var kommet nærmere, så vi ventede en halv times tid og tærsklede så ud igen. Vi nåede 1. vendepunkt og fronten samtidigt og kunne fortsætte mod 2. vendepunkt. Også dette blev rundet i fin stil, så da vi tærsklede hjem, havde vi fløjet med 177,8 km/t.
Og uden at kurve en eneste gang. Ud over en dansk rekord i 2-sædet fly fik vi også rekorden i åben klasse. Udelukkende i ”almindelig” skytermik over fladland.
Den største udfordring var næsten at komme hjem til pladsen, for nu regnede og lynede det om ørerne på os. Heldigvis kunne vi hurtigt få slutglidshøjde, så tilbageflyvningen foregik i rimelig ro og mag.
De næste dage byder også på over 40 grader. Så må vi se, hvad det kan blive til.