Afgørelse vedr. maintenance data for DG-svævefly, går DSvU imod.

Danske Svæveflyver Union har overfor trafikstyrelsen påklaget en afgørelse vedrørende krav om anvendelse af seneste revision af maintenance data på DG-svævefly.

I december 2009 blev det klart, at svæveflyproducenten DG-flugzeugebau, påtænkte at indføre et gebyr for brug af opdaterede manualer for svævefly af typen LS og GD fra før 1996. Samtidig ville den opdaterede manual være en betingelse for at flyet kunne betragtes som flyvedygtigt.

Kravet er af mange blevet betragtet som en pengemaskine for DG. Man finder det rimeligt nok, at DG-flugzeugebau skal have penge for en manual, men man finder det ikke rimeligt, at firmaet i princippet kunne ændre en manual ved blot at ændre en forside, hvilket så vil betyde, at det var manualen med en ny forside, der var den senest opdaterede og dermed udløse betaling til DG, for brug af den senest reviderede manual – ellers ville flyet blive grounded.

DG har indført deres gebyrkrav og har sidenhen opdateret en række manualer. Der har været mange indsigelser fra svæveflyvekredse om at DG kunne grounde fly, fordi man ikke vil betale for opdaterede manualer. De europæiske luftfartsmyndigheder (EASA) tillader fortsat brugen af gamle manualer, men i Danmark har det hidtil været sådan, at for at få et fly godkendt som luftdygtigt skal man bruge seneste opdaterede manual.

En gruppe af danske svæveflyvere henvendte sig i 2010 til det daværende SLV og gjorde opmærksom på at man mente at flyfabrikken udnyttede SLV. SLV svarede at man ikke kunne acceptere andet end de senest opdaterede manualer.

Denne afgørelse påklagede DSvU. DSvU har anført:

  • At unionen ser kravet som et salgsargument, og at man ikke finder nogle væsentlige ændringer i de nye manualer.
  • At EASA tillader brug af gamle manualer og at en række andre EASA-lande fastholder brugen af de gamle manualer.
  • At producenten ikke kan levere manualer for alle flytyper i en ny udgave.

Trafikstyrelsen har svaret;

  • At designholderen har ansvar for at sikre, at alle relevante data er med i maualerne og dermed sikre deres validitet. Trafikstyrelsen respektere og følger designholderens vurdering af dette forhold.
  • At trafikstyrelsen ikke har kendskab til hvilket grundlag andre myndigheder har brugt i forbindelse med deres afgørelse.
  • At der ikke er krav om et bestemt format af maitenance Data – blot a seneste reviderede udgave anvendes.

Trafikstyrelsen finder derfor ikke, at der er anledning til at ændre den allerede trufne afgørelse.

Afgørelsen fra trafikstyrelsen sesfindes her: pdf  svar tfs maintenance datta  

Debatten i DSvUs forum kan følges her: http://www.dsvu.dk/index.php?option=com_agora&task=topic&id=3215&Itemid=821  

Kommende begivenheder

4 apr
Arnborg Forårscup
Dato 4. april 2024 9:00 - 7. april 2024 18:00
13 apr
NH SAMLING 1 ARNBORG
13. april 2024 - 14. april 2024
20 apr
FFF FORÅRSLEJR, ARNBORG
20. april 2024 - 28. april 2024
26 apr
1. afdeling af SM, afvikles af PFG/ KF
26. april 2024 - 28. april 2024